Sushi söndag

Idag vakande jag rätt sent, (strax innan nio) det hör till ovanligheterna. Annars så brukar bebisen vara igång redan vid fem och sparka livligt, men idag satte den lill* igång när jag hade vaknat. tack:)
Jag låg och bara stirrade på magen hur länge som helst när den lill* sträckte och hade sig. Det ser så mysigt ut. Jag har bara svårt att förstå hur det kan leva en liten människa i mig, det känns underligt fast på ett bra sätt. Men nu är jag snart i vecka 31 och det känns som en evig väntan tills den kommer. Ser så fram emot det:)

Igår var jag ju som sagt och köpte grejer till sushin som jag och mamma ska göra idag. Ska se om jag kan lägga ut lite bilder på själva rullandet och fixandet. (om jag inte glömmer det)
Just nu så håller riset på att koka, det måste ju hinna svalna innan man kan använda det.
Riset som jag använder är grötris, det är precis samma ris som det man köper svindyrt i små påsar som det står "sushi ris" på. När det är färdig kokat så blandar jag i risvinäger och socker. Det ger den goda smaken och sammanhåller riset. Det är ett måste för god smak. Anledningen till att jag är så sushi kär är vell att min morbror innan ägde en sushi bar i stockholm på södermalm som jag brukade jobba på så fort som jag hade ledigt från skolan. Där lärde jag mig göra egen sushi på bästa sätt. Det är en kul erfarenhet även om det inte är något man gör tillräckligt ofta. Igentligen så skulle man kunna äta det en gång i veckan eftersom det går att variera på så många olika sätt. Idag ska vi t.ex göra vegetariska (avokado och gurka) rullar och "riskuddar". Med tanke på att jag inte direkt haft någon kärlek för fisk sen jag blev gravid.
Kan lägga upp lite beskrivning till bilderna som jag förhoppningsvis inte glömmer bort att lägga upp.
Nu ska jag gå och kolla till riset och så kommer vell mamma snart:)
Ha det bra! hej
/Emma*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0