Idag blir de plugg!

God morgon!
Tindra vaknade kvart i åtta idag så har vart uppe strax över en timme. Snart kommer mamma och roar Tindra så jag kan plugga. Måste ju plugga så mycket som jag bara hinner så jag blir klar nu! Det känns som en lättnad varje gång man lämnar in ett klart arbete.

Senare idag så ska jag åka och handla lite småsaker, sköljmedel och sånt. När vi kommer hem igen så ska vi äta sen ta en promenad hela familjen. Hoppas att solen stannar hela dagen.

Nu kom mamma så vi ska baka lite scones och äta frukost på balkongen :)



Jag använde mig utav ett recept som finns med i Vår kokbok.

Till 2 bröd.

4 dl mjöl (jag brukar ta 3dl vetemjöl och 1dl grahamsmjöl)
½ tsk Salt
2 tsk bakpulver
100 gram Smör
1,5 dl fil eller mjölk (föredrar fil)

Blanda ihop de torra ingredienserna i en bunke.
Finfördela smöret med en gaffel och rör allt till en smulig massa.
Häll i vätskan och arbeta snabbt ihop degen.
Dela degen på 2, platta ut till önskad tjocklek på plåten.
Nagga och skåra.

Tips! Se till att ugnen är varm lagom tills degen är klar eftersom den börjar jäsa så fort vätskan kommer i.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0